سیمای انرژی

سیمای انرژی، جامع‌ترین پایگاه خبری حوزه نفت و انرژی ایران      
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
کد خبر: ۲۸۷۳
تعداد بازدید: ۳۹
مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی از انجام پیچیده‌ترین عملیات نصب جکت سرچاهی در پارس جنوبی، با انجام عملیات (Docking) جکت جدید سکوی ۱۳A توسط شرکت تأسیسات دریایی و شناور اوشنیک ۵۰۰۰ خبر داد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی از انجام پیچیده‌ترین عملیات نصب جکت سرچاهی در پارس جنوبی، با انجام عملیات (Docking) جکت جدید سکوی ۱۳A توسط شرکت تأسیسات دریایی و شناور اوشنیک ۵۰۰۰ خبر داد.

به گزارش روابط‌ عمومی شرکت نفت و گاز پارس، پیام معتمد با اشاره به این‌که عملیات بارگیری و انتقال این سازه ۱۵۰۰ تنی به موقعیت فراساحلی اوایل شهریورماه پایان یافت، گفت: عملیات حساس و پیچیده داکینگ این جکت روی چهار پایه به جا مانده از سکوی تخریب شده پیشین و در مجاورت ۱۱ حلقه چاه از پیش حفاری شده، طی هشت ساعت کار دقیق و مهندسی شده با موفقیت کامل انجام پذیرفت.

وی، عملیات نصب جکت جدید فاز ۱۳ را از دو منظر منحصر به فرد دانست و تأکید کرد: به واسطه وجود ۱۱ کنداکتور چاه در محل و همچنین ساختار ویژه این سازه به دلیل استفاده از مادمت و پایه‌های جکت پیشین به عنوان تکیه‌گاه‌های موقت نصب تا پیش از پایان عملیات پایل‌کوبی، نصب این سازه پیچیدگی‌های منحصربه‌فردی داشت.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ با اشاره به حادثه پیش‌آمده در موقعیت سکوی SPD۱۳A عنوان کرد: بخش حفاری این طرح که اکنون به پیشرفت ۸۰ درصدی رسیده، در دوم فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ شاهد یکی از حوادث نادر در سکوی SPD۱۳A بود، این سکو با هشت چاه حفاری شده که چاه شماره ۵ آن تکمیل و به گاز  رسیده بود، پیشروترین سکو بین فازهای ۳۵ ماهه محسوب می‌شد و در شرایطی که همه فرایندهای استاندارد و جهانی ترک موقعیت توسط سکوی حفاری رعایت شده بود، بر اثر بی‌احتیاطی کاپیتان کشتی ۴۶ هزار تنی آلپاین اترنیتی که حاوی ۴۰ هزار تن سوخت جت بود، دچار سانحه‌ای شدید شد.

معتمد تأکید کرد: شدت این تصادف به حدی بود که افزون بر آسیب جدی به کشتی، موقعیت یادشده را به‌طور کامل تخریب کرد و کنداکتور همه چاه‌های حفاری شده به همراه تجهیزات سرچاهی را به عمق ۴۰ متری آب کشاند.

این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس با بیان این‌که پس از بررسی‌های جهانی و پذیرش تقصیر از سوی بیمه، چاه‌های این سکو با یک برنامه حساب‌شده در دو مرحله کنترل شد، افزود: همچنین عملیات آواربرداری که با زمانبندی چهارماهه از شهریور ماه سال ۱۳۹۵ آغاز شده بود، به دلیل ایجاد نشتی در چاه‌ها که حاصل استرس‌های نهفته تصادف در سازه جکت بود به طول انجامید که خوشبختانه با رعایت کامل مسائل ایمنی و زیست‌محیطی در ماه گذشته با موفقیت پایان یافت.

به گفته مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی، مهندسی، خرید، ساخت و نصب جکت جدید براساس قرارداد یکساله بیمه با یک شرکت ایتالیایی از شهریورماه پارسال آغاز شد که با انجام عملیات داکینگ (Docking) ، قرارگیری جکت جدید با موفقیت انجام پذیرفت و پس از پایان نصب جکت، عملیات Tie-Back و تکمیل حفاری چاه‌ها انجام می‌شود و این موقعیت تا پیش از پایان خردادماه ۱۳۹۷ آماده بهره‌برداری خواهد بود.

منبع: شانا

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده
یادداشت